Meer begrip voor epilepsie op school

Eline is een brugklasleerling die veel last heeft van haar epilepsie. Ze heeft absences die dagelijks haar functioneren beïnvloeden. Hierdoor voelt ze zich onzeker en weet ze niet altijd goed wat er van haar wordt verwacht in de lessen op school. 

Epilepsie niet zichtbaar op school

Door de absences haalt Eline matige cijfers. Haar moeder wil hierover in gesprek gaan met school, maar voelt zich niet serieus genomen door de mentor.  Daarom ga ik als onderwijskundig begeleider samen met Eline’s moeder en mentor in gesprek over haar epilepsie. De mentor geeft aan weinig noodzaak te zien voor het gesprek. Van de epilepsie wordt op school niets gezien en ze heeft de indruk dat het goed gaat met Eline.

Ziek thuis

Enige tijd na het gesprek belt Eline’s moeder mij om te vertellen dat haar dochter zich niet prettig voelt in de klas. Ze voelt zich ziek en wil niet meer naar school. Ik neem opnieuw contact op met de mentor. Zij beaamt dat de leerling al een tijdje ziek thuis is, maar gaat uit van een fase. Iedere puber kent immers periodes van niet meer willen. De mentor heeft een drukke agenda, maar desondanks is het toch mogelijk om een voortgangsgesprek gepland te krijgen. Op mijn verzoek zal ook de zorgcoördinator daarbij aanwezig zijn, omdat zij wellicht kan zorgen dat de mentor wat ontlast wordt in het begeleiden van Eline.

Overleg met mentor en zorgcoördinator

Eline’s mentor vertelt dat ze het zwaar heeft met veel moeilijke leerlingen in de klas. De problematiek van deze leerling met epilepsie valt daardoor niet op. Met mijn hulp kan Eline aangeven dat ze zich niet prettig voelt op school en welke rol de epilepsie daarbij speelt. We spreken samen met de zorgcoördinator af dat er begeleidingsgesprekken tussen mij en Eline worden gepland, dat Eline mee mag doen met de zo geheten SOVA training op school en dat ze gebruik mag maken van extra ondersteuningslessen die op school worden georganiseerd.

Meer begrip voor epilepsie

Na elk begeleidingsgesprek met Eline, mail ik de mentor mijn bevindingen. Nu de mentor inzicht heeft gekregen in de gevolgen van de vele absences op een dag, heeft zij meer begrip voor de gevoelens van Eline. Het allermooiste is dat het weer goed gaat met deze leerling. Ze voelt zich nu serieus genomen en zit beter in haar vel. Ze haalt voldoendes en gaat weer dagelijks naar school.

Om privacy redenen is in deze blog een fictieve naam gebruikt.

Auteur

Karin de Wit

Ambulant onderwijskundig begeleider

Lees ook