Signalen en mogelijke gevolgen
Het kan zijn dat de diagnose epilepsie nog niet is gesteld maar dat u als ouder, of leerkracht, wel een vermoeden heeft. De volgende signalen kunnen, als zij regelmatig voorkomen, duiden op epilepsie.
Plotselinge stemmingsverandering
- vanuit een opgewekte bui zonder overgang of aanleiding depressief worden
Gedragsproblemen
- agressief of onzeker gedrag
Wisselende leerprestaties met een opvallend verloop
- sterk wisselende leerprestaties
- tegenvallende prestaties op grond van de kennis die verwacht mag worden
- langzame verwerking van en reactie op de lesstof
- moeite met abstract denken en abstracte begrippen
- moeite met overzien van onoverzichtelijke situaties
- moeite met ruimtelijke oriëntatie
- werken volgens stereotypen
- onzelfstandig, angstig werken volgens "trial and error"
Sterke wisselingen in aandacht en tempo
- ongedurig, rusteloos, concentratiestoornissen
- dagdromen, staren, traag, grote tempoverschillen
Geheugenproblemen
- problemen met reproductie van eerder beheerste lesstof, bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging
- problemen met korte termijn geheugen
Regelmatig terugkomende fysieke klachten
- problemen met de fijne motoriek, plotseling slordig of onregelmatig handschrift, hiaten in het werk, herhaling van letters
- moeilijkheden met oog-handcoördinatie
- evenwichtsproblemen
- hoofdpijn, duizeligheid, dufheid e.d.
- visuele stoornissen
Heeft u het vermoeden dat epilepsie in het spel is, dan kan het handig zijn de in uw ogen opvallende zaken in kaart te brengen.